به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی سازمان امور دانشجویان هاشم داداش پور معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان در مراسم افتتاحیه حیاط پنجم و تیمچه دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد با تاکید بر حفظ فرهنگ معماری ایرانی - اسلامی و انتقال آن به عصرها و نسلهای آتی اظهار داشت: معماری سنتی و قدیمی یا همان ایرانی - اسلامی که براساس باورها، آداب و رسوم و نیازهای مردم توسعه و گسترش یافته بود در حال حاضر در شهرها و کلانشهرهای ما کمتر نشانی از آن مشاهده میشود و این موضوع در شهرهای کوچک نیز متاسفانه در حال رخداد است.
دکتر داداشپور افزایش مهاجرت به شهرها و تغییر سبک زندگی را یکی از عوامل تغییر در معماری سنتی و رشد افسار گسیخته آپارتمان نشینی و ساخت و ساز ساختمانهای بزرگ و برجها دانست و خاطرنشان ساخت: سبک فعلی گرته برداری از سبک غربی است که در آن خانههای شخصی به خوابگاه تغییر کاربری داده اند و چیزی به عنوان مسکن و به تعبیری تسکین دهنده دردهای و آلام روحی و آرامش روانی در این فرهنگ جدید معنا و مفهومی ندارد و حذف حیاط از زندگانی ها ،حیات واقعی آدمی را هم دچار چالش نموده است.
داداش پور معماری ایرانی را صرفاً در ساختن قوسهای شکسته و کاشیکاری و گنبد و طاق و منبت کاری و گچ بری ها محدود نکرد و یادآور شد: در معماری فضا و شخصیت و روحیهٔای که آن هنر را ایجاد میکند مهمتر است و به عبارتی دیگر درک روحیه و شخصیت معماری اصیل ایرانی اهمیتش از طاق شکسته یا قوس و گچ بری و مسائل مربوط به فن و تکنیک معماری ارزشمندتر تلقی میشود.
وی در ادامه ضمن قدردانی از آقای مرتاض واقف ساختمان بسیار ارزشمند دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد، معماری یزد را جلوه ای و شاهکاری از معماری مردم دار با حفظ روحیه خضوع و فروتنی عنوان کرد و معماری این شهر را جزو جامع ترین معماری در ایران دانست و گفت: آنچه شهر یزد را از نظر معماری و شهرسازی در زمرۀ شهرهای ممتاز درآورده، ترکیب بافت کهن شهر و بناهای عظیم آن است. این شهر خود مجموعه ای است کم نظیر از بناهای اسلامی-تاریخی. از ویژگی های معماری این خطه تلفیق کاشی، گچ بری و آجر در ساخت بناهای آن است که جلوه ای خاص و چشم نواز به آن بخشیده است. یکی دیگر از ویژگی های معماری یزد رعایت فرهنگ دینی در آن است.
گفتنی است؛ در پایان رییس سازمان امور دانشجویان با اهدای لوحی از آقای مرتاض واقف ساختمان دانشکده تجلیل به عمل آورد.